Anna in Duitsland

Interview Annette!

Een vrijwilligersjaar in Duitsland; het klinkt allemaal stoer misschien, maar ik zou het niet redden in mijn eentje. Zoals jullie merken, schrijf ik ook graag over andere mensen die mij helpen hier in Duitsland. Om jullie een beter beeld te geven van wie die mensen om mij heen nou zijn, leek het me mooi om verschillende mensen die voor mij van belang zijn voor te stellen, met als eerste moedige: Annette!


Mijn introductie en visie

Annette is een mega gastvrije, geduldige en liefdevolle vrouw (en moeder). Ze heeft diep ontzag voor God en is niet bang om de moeilijke vragen over het geloof te stellen (of aan te nemen als ik ze stel). Elke dinsdag komen we samen om te koken, stille tijd te houden, hard te werken voor verschillende groepen van de kerk waar ik leiding aan geef en ook om gewoonweg lekker bij te praten. Zoals jullie misschien merken; ik heb veel respect voor wie zij is en wat ze doet en daarom leek het me mooi om van haar als eerste een profiel te schetsen voor jullie.


Welke opleiding(en) heb je gevolgd?

“Ik ben begonnen bij de opleiding ‘krankenkasse’; een opleiding waarna je voor een verzekering kan werken om zieke mensen te helpen die terugvallen op hun eerder afgesloten verzekering. 

Daarna heb ik aan de ‘Bibelschule’ een opleiding gevolgd. Hierbij leerden we in 3 jaar veel over ‘gemeente pedagogiek’ en heb ik mijn laatste jaar stage gelopen in een gemeente als kinder- en jongerenmedewerker. De opleiding beviel me goed, maar wat eigenlijk nog veel vormender is geweest, is mijn WG (= Wohn Gemeinschaft = studentenhuis) waarin ik woonde. Een huis wat ik kon delen met andere christenen beviel me goed!

Na deze opleiding heb ik 10 jaar(!) gewerkt in het kinder- en jeugdgebied bij verschillende kerken, met als extra focus het begeleiden van medewerkers in dit vak.”


Wat zijn je hobby’s?

“Mijn grote hobby is koken; ik probeer graag nieuwe dingen uit! Zeker het experimenteren met verschillende soorten sausjes bij pasta’s vind ik leuk. 

Verder ben ik dol op spelletjes spelen, fietsen en ben ik graag met andere mensen.”


Als je iets zou mogen vragen aan God, wat zou je dan vragen?

“Pff.. moeilijk! Er zijn best wel wat dingen die ik aan God zou willen vragen. Zo bidden we al een tijdje met mijn bijbelkring voor verbetering van een huwelijk wat nogal moeilijk loopt. Toch lijkt er niks te gebeuren. In zo’n situatie zou ik God wel willen vragen: ‘Waarom gebeurt er niks, terwijl we bidden naar Uw wil’?. 

Daarnaast is mijn broer relatief jong (39 jaar) overleden bij een auto ongeluk. Hij stond in de volle bloei van zijn leven en had een gelukkig gezin met 3 jonge kinderen. Ik ben oprecht heel benieuwd of en welke reden God had, om dit te laten gebeuren. Ook dat zou ik God willen vragen.”


Elke dinsdagmiddag houd je je met mij bezig, maar wat doe je verder in de week?

“Ik werk als vrijwilliger graag mee op de peuterspeelzaal en de school van mijn kinderen, bijvoorbeeld door elke week te helpen met het schoolontbijt. Daarnaast ben ik (vrijwillige)medewerker bij de kindernevendienst in de kerk en geef ik daarbij ook leiding aan de andere medewerkers.” 


Nog een laatste vraag: Wat is je favoriete bijbelvers?

“Jesaja 40:31! Het is een vers wat me al lang erg lief is en het gaat over de nieuwe kracht die we krijgen van God; dat we zullen zijn als arenden. Toen mijn man en ik nadachten over een naam voor onze eerste zoon vonden we snel ‘Arne’ mooi klinken. Als laatste check bij een naam kiezen, kijken we altijd naar de betekenis. ‘Arne’ betekent ‘arend’ en bij de doop van Arne hebben we Jesaja 40:31 dan ook meegegeven als doopvers. Een vers met vele herinneringen dus.”

Reacties

Reacties

Roel

Mooi bericht Anna! En wat kan je goed interviewen. Je lijkt wel een journalist.

Marry

Ha Anna, fijn dat er Annettes bestaan! En zij vind het leuk om jou te begeleiden en lekker samen te koken.
Fijne dagen hoor!

Lisa

Super dat Annette er zo voor je is:) veel plezier met koken!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!