Anna in Duitsland

Op de helft!

Happy new year! Ik hoop dat iedereen een fijne jaarwisseling heeft gehad (ik zeker wel) en dat iedereen z’n draai in het normale leven weer te pakken heeft.

Mijn terugkomst in Duitsland was dit keer een hele fijne. Zonder vertraging kwam ik zaterdagavond aan en direct zondag werd ik uitgenodigd om met een echtpaar mee te gaan naar de Noordzee! Een echt hele fijne dag, die me hielp om weer te wennen aan het idee van hier weer zijn (en de hele dag Duits horen). Het kostte me een dag of 3 maar ook Duits praten kan ik weer zonder te stotteren!


Verder gaat alles gewoon z’n gangetje weer, maar wel een slagje rustiger. De dominee is weg en daarmee ook werk waarbij ik hem ondersteunde. Het is nu aan mij de taak een kinderprogramma te bedenken, waarmee de kerk verder kan als ik weer terug naar Nederland ga. Een leuk en spannend iets om te doen, maar (jammer genoeg) ook iets waar veel tijd overheen gaat; ik wil graag met veel mensen in de kerk spreken, voordat ik keuzes maak over hoe het verder moet. Zo heb ik de tieners en ook de senioren al gesproken en spreek ik maandag veel ouders, om te horen wat zij belangrijk vinden voor hun kinderen.

Daarnaast mocht Ronja afgelopen week 17 worden, heb ik echt een heel slaapverwekkend concert bij mogen wonen en heb ik een onverwachts diep gesprek gehad met een meneer van de kerk (en ben ik uitgenodigd voor de bijbelkring bij hen thuis!). Mijn leven hier gaat dus ook gewoon weer verder.


Ook is het iedereen sinds de afgelopen jaarwisseling (of misschien wel sinds het afscheid van onze dominee in december) ineens duidelijk geworden dat ik niet voor altijd blijf en vaak krijg ik opmerkingen in de trant van ‘je tijd hier is alweer bijna om hè?’. Vandaag werd me gevraagd hoe ik het tot nu toe vond; even een ‘tussentijdse-feedback’. Als ik terugkijk zie ik dat het best zware tijden zijn geweest soms; door andere verwachtingen die ik had toen ik erin ging is het jaar me zwaarder gevallen dan gedacht. De vele onhandige werkuren en het vooral alleen werken zorgt voor heimwee en vergt veel zelfdiscipline; iets wat ook echt is gegroeid sinds ik hier woon.

Tegelijkertijd besef ik me ook hoe verschrikkelijk dankbaar ik mag zijn. Ik ben dankbaar voor de ontzettend grote gastvrijheid die ik diep heb mogen voelen. Al bijna 4 maanden lang word ik door de hele kerk gedragen in hun liefde. Ik ben dankbaar voor mijn gastgezin die hun huis onverwachts (maar met alle liefde) open stelde, voor Annette bij wie ik elke week tijd mag verbergen en mee mag eten en ik ben dankbaar voor alle ontelbare uitnodigen en cadeautjes van de mensen uit mijn kerk. Ik besef me dat ik dit jaar veel heb gegeven, maar ook heel veel heb mogen ontvangen.


De liefde die ik vanuit de kerk krijg, krijg ik niet alleen in daden te zien (lieve kaartjes, uitnodigen om bij mensen thuis mee te eten, etc.) maar merk ik ook veel terug in woorden. Ik mag veel lof ontvangen en hoor hier regelmatig de vraag voorbij komen ‘of ik niet nog een tijdje langer hier wil blijven’. Een vraag waaruit erkenning voor mijn werk blijkt, maar die ik liever niet zou horen. Ik vind de vraag namelijk erg lastig. Ik weet hoe de mensen hier opzien tegen de overbruggingstijd tussen mijn afscheid en de komst van de nieuwe dominee, maar ik weet ook hoeveel zin ik weer heb om terug te gaan naar Nederland (het land waar iedereen me wél in 1x verstaat :)). Een punt om voor te blijven bidden in elk geval.


Over gebed gesproken; het is hier de gebedsweek, met als knallende afsluiter morgenavond een jeugddienst! Afgelopen week was er een 12 uur durend gebed, gebed voor scholen, de stad (met de burgemeester die me herkende; goals!), voor missionaire projecten en voor nog veel meer dingen. Speciaal voor jullie heb ik een selectie gemaakt van gebedspunten waar jullie voor kunnen bidden komende week:


  • Maandag: Gebed voor de kinderarmoede hier in Rendsburg; maar liefst 48% van de kinderen onder de 14 leeft hier onder de armoedegrens! Het is een van de redenen waarom er hier ook veel criminaliteit heerst. Iets waar gebed hard nodig is.

  • Dinsdag: Neem vandaag de tijd om te bidden voor je buren. Is altijd mooi :)

  • Woensdag: Gebed voor de tieners (Merle, Joy, Anna K., Ronja, Felix) en tienerleiding (Alicia). De groep is veel bezig met hoe ze praktisch kunnen helpen in de stad (als christenen), maar vinden samen bidden/praten over geloof moeilijk. Bid mee voor een open sfeer om ook samen de bijbel te bekijken.

  • Donderdag: Bid vandaag mee voor eenzame/zieke ouderen. Ook de oma van de familie hier ligt ziek op bed en voelt zich erg verdrietig (ik denk ook uit angst voor dood zijn). Bid mee dat mensen zoals zij rust vinden en zich geborgen mogen voelen bij God.

  • Vrijdag: Dankdag! Probeer vandaag 3 punten te bedenken waar je dankbaar voor bent, bid hiervoor en deel dit met een ander (bonuspunten als je ook naar zijn of haar dankpunten vraagt).


Samenvatting van deze blog:

Het gaat goed met me (ondanks de sterke heimwee die ik afgelopen week had). Ik ben weer goed op m’n plek gekomen hier en m’n handen jeuken om te beginnen met het nieuwe kinderwerk! Hoop snel weer van jullie te horen :)


Mit Freundlichen Grüßen,

Anna

Reacties

Reacties

Jantien

Je geeft een mooi inkijkje in je Duitse leventje. Du bist gut bezig ?

Marry

Ha Anna, wat leuk weer om te lezen allemaal. Het klinkt goed en je bent lekker bezig. Ga zo door met al je activiteiten!
En een heel gezellig weekend toegewenst! Vraag je je moeder of ze de opnamen van Next wil laten zien, horen?
Groetjes maar weer, Marry

Dini

Hey Anna,
Heb je blog weer gelezen, het is weer een heel verhaal. Op de helft alweer.
De ene keer vliegt de tijd en de andere keer lijkt hij stil te staan. Ik hoop dat je de tijd die je nog daar bent, goed kan en mag benutten. Heel veel succes met alles wat je je nog gaat ondernemen. Groetjes Dini

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!