Anna in Duitsland

Eind goed, al goed

Check! Week nummer 2 zit er (bijna) op. Tijd dus voor een nieuwe blog :)


Mijn hele vorige week had me uitgeput. Elke avond dat ik in bed ga liggen, gaat mijn hoofd nadenken en begint het rustig met alles verwerken. Ik slaap niet diep en val vaak moeilijk in slaap, waardoor ik overdag het idee heb alsof de helft van de tijd geslapen heb, van datgeen wat ik daadwerkelijk heb geslapen. Toen ik vrijdag een zware avond had bij de tienerclub, besefte ik me dat het niet meer ging. Ik had rust nodig. Ik ben weggegaan bij de groep voor het eind van de avond en heb met tranen op m’n wangen (uit frustratie van de slechte avond en vermoeidheid) terug gelopen naar huis. Ik was moe en had totaal geen zin om de volgende dag vroeg op te staan om de hele dag te zeilen (wat mijn gastgezin op de planning had staan). Met het voornemen dat te zeggen thuis, ben ik teruggelopen.


(FUN FACT: Alle tieners vonden de avond de meest functionele avond die ze in tijden gehad hadden, terwijl ik dus vond dat we niks voor elkaar gekregen hadden. Misschien liggen m’n doelen dus te hoog
)


Toen ik mijn gastgezin mededeelde dat ik Ă©cht de puf niet had om zaterdag mee te gaan zeilen, was de teleurstelling zo groot dat ik de wind van voren kreeg. (Toch nog wind gehad dus ;)). Met dikke tranen heb ik snel mijn tas ingepakt, is Karsten (mijn contactpersoon) gebeld en ben ik een kwartier later opgehaald en meegegaan om bij hem het weekend te verblijven. Zaterdag daar was een rustige dag, wat ik ook echt nodig had! Diezelfde avond hebben we met Annette (mijn mega lieve begeleidster) om tafel gezeten en besloten dat het beter was als ik van gastgezin zou wisselen. Zondag was dan ook een spannende dag, want na de dienst ‘s ochtends zou ik het hen vertellen. Ondanks dat ze het niet begrepen, respecteerden ze mijn keuze en mocht ik, nadat ik nog een museum-afspraak had, mijn spullen komen inpakken. Wat viel dat me zwaar! Alles weer opnieuw mijn tas in en uit. Gelukkig hoefde ik niet alleen mijn spullen uit te pakken en opnieuw in te delen; mijn gast-zusje Amelie (12) stond klaar om me te helpen!


Onderhand is er in dit ene afgelopen weekend dus veel veranderd: Ik woon nu 8 km van de kerk af, heb mijn eigen chalet, twee gast-zusjes (12 & 16) en Ă©Ă©n gast-broertje (14) en voel me bovenal gelukkig hier!


Toch heb ik nog niet heel veel mogen genieten van dit nieuwe goeds, want maandag 16 september tot woensdag 18 september had ik de ‘theologische studiedagen 2019’ met thema: evangelisatie. Een plek met vooral veel (oud-)dominees. Deze dagen waren leuk en ontspannend; stiekem vond ik dat idee van elke dag weer ‘les’ hebben best fijn. Weer een beetje oud en vertrouwd. Hier heb ik veel lieve mensen leren kennen en wat ben ik daar dankbaar voor!


Na de afsluiting van die dagen woensdagmiddag ben ik nog meegegaan naar ‘Kids in Action’, wat de kinderclub is van de kerk die Ă©Ă©n keer per twee weken samenkomt. Het ontbreekt er aan regels en duidelijkheid, waardoor de kinderen stuk voor stuk druk zijn. Hetzelfde probleem ontdekte ik ook al vrijdag bij de tieners, waar een structuur ontbrak, en zondag bij de kindernevendienst, waar het ook ontbrak aan regels. Door dit gemis zijn de kinderen druk, zoeken ze overal de grens op en zijn ze vaak lastig tegen over elkaar. Bij de tieners voel ik veel ontevredenheid richting de kerk (saaie muziek en het gevoel niet gehoord te worden) en merk ik dat ze wachten op iemand die de leiding gaat nemen, maar ook dat ze geen “commando’s van boven” willen hebben (snap ik goed). Alle klachten neem ik serieus en ben ik stiekem bij de theologische studiedagen ook al een beetje mee aan de slag gegaan door rond te vragen of er iemand wil prediken in een jeugddienst. Ik zie duidelijk dat ik niet voor niets gekomen ben en deze 6 uur per week op locatie slopen mij he-le-maal.

Deze vrijdagavond ga ik, samen met Friedhelm (nog dominee tot december), Annette en Karsten om tafel om te kijken wat ik elke week daadwerkelijk ga doen. Fijn en leuk om mijn week te mogen inplannen. Naast het werk (en de voorbereiding) van de kerk, heb ik ook de mogelijkheid tot een ‘mini-job’ en zoekt de basisschool in Rendsburg nog een Engels assistente. Ook ga ik (hopelijk) meedraaien in verschillende bijbel- en gebedskringen. Daarnaast ga ik ook vragen of we een avond kunnen plannen om met de leiding van de clubs bijeen te komen en het te hebben over regels! Actie in de taxi dus :)


Ik hoop dat het goed gaat met jullie allemaal en leef mee met de appjes. Vanwege mijn gekke werktijden lukt het me moeilijk Ă©cht de tijd te nemen voor iedereen thuis. Toch denk ik ook aan mijn thuislandje hoor jongens! Ik probeer voor jullie allemaal te bidden hier (dus als je punten hebt, mag je het me gerust laten weten!).


Mit Freundliche GrĂŒssen,

Anna :)

Reacties

Reacties

Guus

Ik heb een punt??

Myrna

Fijn om weer wat van je te horen! Super tof om te lezen dat je al zo veel initiatief neemt en wat zullen de mensen blij zijn met zo’n enthousiast en leuk meisje! Ik ben heel trots op je en hoop snel weer wat van je te horen? Liefs ❀

Jantien

Zeker geen saaie week :-)

Ruben

Wat is er toch al ineens veel gebeurt in nog geen 2 weken zeg, maar wat fijn dat je je plekje hebt kunnen vinden. Een liefdevol gezin wat je zeker verdient!

Heel veel succes met je werk in de kerk en ik ben benieuwd wat je weekplanning word voor de komende tijd.


Ik ben trots op je!

Lisa

Goed bezig Anna! Zo blij om te lezen dat je week een goede wending heeft genomen! Gods zegen voor de komende periode!

Liefs, Lisa

Dini

Hey Anna, weer bijzonder om je verhaal te lezen.
En tjonge wat een verhaal en wat een drukte. Knap dat je je zo in wilt zetten. Het gaat je lukken, een Duitse roadtrip. Weet je nog dat jullie moesten logeren bij de vroegere vriend van je vader? Oef
Volgens mij heb ik begrepen dat hij na ging denken na jullie bezoek. Ook toen was je goed bezig.
Heel veel succes?

Gerpaula

Wat een mooie wending heeft alles weer gekregen Anna! Enorm blij voor jou!
Mooi om te lezen dat je de kinderen veiligheid wil gaan geven door grenzen te geven. Zo belangrijk voor ze!
Ik hoop dat je kan genieten van de ontspanning op je nieuwe plek en je energie krijgt vd mooie dingen die je doet!
Gods zegen toegewenst. Liefs van Gerpaula
En wat een doorzetter ben je!

Dini

Hey Anna,
Al een tijdje niets gelezen!
Lukt het allemaal een beetje?
Hier is het echt herfst hoor, heul veul regen.
Hoe is het weer daar?
Hoop snel weer wat te lezen over je ervaringen.
Groetjes Dini

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!